Historie traktorů zetor

První budovy Zetoru zde vznikly v období druhé světové války tak říkajíc „na zelené louce“. V té době se továrna nazývala „Flugmotorenwerke Ostmark GmbH Wien, Zweigwerk“, a vyráběly se zde letecké motory pro potřeby nacistického Německa. Po válce se jednalo o součást Zbrojovky Brno. Název Zetor, jímž tehdy státní podnik začal označovat svoje traktory, vznikl spojením Zet (hláskované písmeno „Z“ z názvu Zbrojovky) a koncovky -or ze slova traktor (nebo z názvu ZEmědělský trakTOR).

První traktory


 
Traktor Zetor 25

http://www.zetor25.pl/historia/prototyp.jpgPrvní prototyp traktoru dokončila továrna 14. listopadu 1945. První tři vyrobené traktory byly zákazníkům slavnostně předány 15. března 1946. Sériová výroba traktorů (tehdy model „Zetor Z-25“) pak byla zahájena 17. srpna 1946. Do roku 1947 jich bylo vyrobeno asi 3400. V roce 1948 byl k výrobě schválen Zetor 15, který se vyráběl do roku 1949. Zetory 25A a 25K se vyráběly do roku 1961 a bylo jich vyrobeno 158 570 kusů, z nichž jich bylo 97 000 určeno na export.[4] V průběhu roku 1949 byl představen prototyp Zetor 30, kterému byla v Praze na výstavě udělena zlatá medaile, ale sériové výroby se nedočkal protože bylo třeba vyvinout silnější stroj, a tak se později stal základem pro Zetor 35 který měl čtyřválcový motor o výkonu 42 koní a byl vyráběn od roku 1955 až do roku 1960 .http://www.retrotraktor.pl/artykuly/zrywkowe/zetorsuper.jpga v modernizovaném provedení jako Zetor 50 až do roku 1968.

Unifikovaná řada UŘ I.

 
Traktor Zetor 3011

Zkratka UŘ znamená Unifikovaná řada. Na první se začalo pracovat v r. 1957 a to s typy 2011, 3011 a 4011 s dvou, tří, a čtyřválcovými motory. Na strojích těchto řad byla vysoká unifikace dílů jednotlivých strojů. Sortiment UŘ I. byl doplněn o různé modifikace jako Zetor 2023 určený pro vinice, Zetor 3045 a 4045 s přední poháněnou nápravou, typy s koncovkou 45, Z 3016 a 4016 v polopásovém provedení a 3017 pro horské oblasti. Výroba probíhala od roku 1960 do roku 1967.

První modernizace UŘ I. proběhla v l. 1968–1969 a výsledkem byly typy 2511, 3511, 4511 a 5611. . V roce 1972 byla zahájena druhá modernizace UŘ I.a vznikly typy Z 4712, 5711, 6711. Model 4712 se měl správně jmenovat 4711, ale toto označení bylo patentované v NDR. Třetí modernizace v letech 1977–1978 přivedla typy 4911, 5911, 6911, tyto typy se vyráběly i v provedení s pohonem přední nápravy, polopásové, kloubové nebo úzké pro vinice. Čtvrtá modernizace z let 1980–1981 přinesla typy 5011, 6011, 6045, 7011, 7045. Tyto řady se od předchozích lišily hlavně novým moderním designem, interiérem kabiny a zlepšením hygienických podmínek.

V pořadí již pátá modernizace proběhla v roce 1984 a dala typy 5211, 5245, 6211, 6245, 7211 a 7245 a v roce 1986 proběhla šestá modernizace pod kterou byly vyvinuty typy 7711, 7745 a 7745 turbo s max rychlostí 30 km/h oproti 25 km/h z předešlých řad. V roce 1990 byly tyto typy doplněny o viniční modely 5213 a 5243.

 

 

Unifikovaná řada UŘ II.

Na této řadě se začalo pracovat v 60. letech a signalizovala stroje s vyššími výkony 80-160Hp. V roce 1962 vzniklo vývojové středisko Zetor a Ursus. Od roku 1968 byly postupně vyráběny traktory 8011, 8045, 10011, 10045, 12011, 12045, 16045 Crystal. Tyto typy pak byly modernizovány označeny 8111, 8145, 10111, 10145, 12111, 12145, 16145. V 80. letech byla výroba převedena na Slovensko kde jej v ZŤS MARTIN dvakrát modernizovali a to jako 821116245 a potom jako 831118345

http://www.staretraktory.cz/wp-content/uploads/2009/07/zetor_8011_00a.jpg